Új edzésterv készült a gyerekeknek az egyénre szabott mozgásformához, ideális edzés kialakításához a sportantropometriai mérés után.

Válaszd a legjobb sportágat, edzéstervet!

Válaszd a legjobb sportágat, edzéstervet!

Az ideális edzésterv megírásához nyújt segítséget a sportantropometriai mérés, mely megadja a: testösszetétel, testalkat, optimális testtömeg, terhelhetőség, várható felnőttkori testmagasság adatait. Ezután pedig a mért adatok tudományos elemzésével tanácsot ad az optimális sportágválasztáshoz, az egyénre szabott mozgásformához, és az egyénileg legjobb edzésterv megírásához.

A testösszetétel megállapításával kiderül, van-e súlyfeleslege a gyereknek és testalkata alapján mennyi volna számára az optimális testtömeg. A sportantropometriai mérés rávilágít arra az általánosan elkövetett hibára, hogy ránézésre akarják megállapítani, milyen mozgás, milyen edzésterv való a gyereknek. Pedig lehet valaki ránézésre vékony, s mégis van súlyfeleslege, s lehet valaki ránézésre nagydarab, erős alkatú és semennyi súlyfeleslege sincsen. Tehát a felmérés nélkül, szemre való döntéssel nagyot lehet hibázni. Például azzal, hogy valakinek súlycsökkentést tűzünk ki célul, pedig nincs is súlyfeleslege. Az így hibásan meghatározott étkezéssel, edzéstervvel nemhogy a kívánt cél nem érhető el, de fizikailag és mentálisan is kárt lehet okozni.

A testalkat, amely lehet nyúlánk, atlétikus és robosztus megállapítható, hogy mennyire erősíthető, terhelhető.

A felnőttkori testmagasság előrejelzésével segít a sportág, illetve a sportágon belül (pl. labdarúgásban kapus lehet-e valaki) alkalmas-e arra a sportra, amelyet választott.

A kronológiai kor és a biológiai kor közötti eltérést megállapítja. Az összes mért adat figyelembe vételével javaslatot tesz arra, hogy milyen sportágban tud valaki magas szinten eredményeket elérni. Hogyan juthat el ide, milyen edzésterv készüljön a számára. Szükség van-e még egyéb mérésekre is. Mire figyeljen életmódja során.

Új edzésterv Répcelakon

Az iskolánkban lemért tanulók eredményeinek összegzése után a következő tények állapíthatók meg:

  • Súlyfelesleggel küzd 131 tanuló, ebből 49 a fiú és 82 a leány.
  • Optimális a testsúlya 95 tanulónak, ebből 64 a fiú és 31 a leány.
  • Kritikusan sok a súlyfeleslege 75 tanulónak, ebből 42 a fiú és 33 a leány.

Dietetikus bevonásával van szüksége súlyfeleslege leadásához a tanulóknak.

A kronológiai és a biológiai kor közötti eltérésre jellemző, hogy a biológiai kor a gyerekek döntő többségénél előbbre tart. 43 gyereknél viszont elmaradást mutat a fejlődésben. Ez azt jelenti számukra és szüleik számára, hogy figyelemmel kell kísérni fejlődésüket és rendszeres méréssel kell ellenőrizni, hogy ez a különbség nem nőtt-e. Ezeknek a gyerekeknek a terhelését csökkenteni kell. Illetve ezen tanulók sporteredményeinek elemzése során megállapíthatjuk, hogy ezek valós eredmények vagy az előbbre tartó biológiai korból adódnak. Amennyiben például egy 11,5 éves gyermek 1,5 évvel előbbre tart, akkor teljesítményét a 13 évesekével kell összevetni.

Jó sportolói alkattal rendelkezik 99 gyerek, ebből 71 fiú és 28 leány. Felnőttként erős testalkatú lesz 30 gyerek. A másik érdekesség, hogy ebből 23 gyerek a jelenlegi 2-4. osztályok tanulója.

4 gyereknél olyan a testalkati összetétel, hogy kifejezetten sportolói alkatok.

A mérési eredmények jelentősége a gyerekek számára többek között az, hogy választ ad arra, mennyire jó a sportágválasztásuk, és a eddig követett edzésterv. Amennyiben nem, akkor milyen sportágakban éreznék jól magukat, és hogy tudnak eredményesek lenni. Számunkra útmutatást ad arra, hogy teendőink vannak közösen a szülőkkel a gyermekek életmódjának szervezésével. Táplálkozásával, mozgásával kapcsolatban, hiszen nagyon sok a súlyfelesleggel küzdő gyerek. Ezt a feladatot a felmérés alapján indított „Életmódi” programmal meg is tettük. Aktívan 40 gyerek vett részt ezen, közösen a szülőkkel 4 hónapig.

Eredményességét bizonyítja, hogy a táplálkozásra és a mozgásra vonatkozó utasítások betartói elérték a célt, az alkatilag számukra optimális testsúlyt. Ezt életmódváltással sikerült megvalósítaniuk. Máshogy táplálkoztak, a számukra legmegfelelőbb mozgással, testalkatuk szerinti edzésterv követésével megváltoztatták az eddigi szokásaikat.

A mérési eredmények útmutatásai alapján új sportcsoportokat indítottunk, mozgásformák gyakorlására biztosítottunk lehetőséget.

Ilyenek a tollaslabda, asztalitenisz sportcsoportok indítása, a hip-hop tánccsoport, az aerobik csoport melynek óráit létszám növekedése miatt bővíteni kellet. Sok lánynak javasolták a szinkronúszást. A celldömölki Vulkán fürdőben működő szinkronúszó csoport edzésére el is látogattunk azokkal, akit érdekelt ez a sportág.

A legnépszerűbb sportág továbbra is a labdarúgás. Kevés a kézilabdát megjelölő gyerek. Eredményesen működik a karate csoport. A görkorcsolya hatása nagyon jó, így lehetőségeinket megvizsgálva indítunk görkorcsolya, továbbá kerékpáros és lovagló csoportot is.

Gyorsan változó világunkban csak a tudományos ismeretek felhasználásán alapuló sporttevékenységek lehetnek eredményesek. Ezen mérés alap, melyet hasznosítani csak  e lehetőségek biztosításával lehet. Minden egyéb dolog csak elfecsérelt idő és feleslegesen kidobott pénz, aminek nem lesz eredménye.

Köszönjük a lehetőséget mindazoknak, akik tettek azért, hogy ez megvalósuljon. A megkezdett úton való továbblépés a cél, az eredményesség érdekében fontos. Ehhez elhatározás, a megvalósításhoz pedig lehetőségek szükségesek.

Biczó Gyula
testnevelő
Répcelak, Móra Ferenc Általános Iskola

Hogyan tovább? Válassz a következő lehetőségek közül!