Hogyan segít a terheléses vizsgálat elkerülni a túlzott terhelést és annak élettani kockázatait?

Terheléses vizsgálatTerheléses vizsgálattal (más néven teljesítmény-diagnosztikai vizsgálat, vagy spiroergometria) állóképesség mérést végzünk, amellyel a szív-keringés-légzésfunkciók működését minősítjük.

Tartós, minőségi sporttevékenységet, naponta minőségi munkát, jó mentális teljesítményt csak optimális élettani állapotban lehet elérni, az egészség károsítása nélkül! A fizikai terhelés nagyobb munkát ró a szívre, szervezeted oxigénigénye megnő, hiszen adott idő alatt nagyobb mennyiségű vért kell pumpálnia.

A terheléses vizsgálat stabil adatokat nyújt a hosszú távra tervezhető sportolói, vagy egészséges civil életben végzendő munkához. A terheléskor vizsgált legfontosabb paraméterek (alább olvasható) mellett több, mint három évtizedes gyakorlat, a több tízezres terheléses vizsgálat során összegyűlt tapasztalat garancia arra, hogy a számodra legoptimálisabb megoldás kapjad.

  • Terheléses vizsgálat előtt meghatározzuk, milyen a kívánatos testtömeged (relatív izom- és zsírtömeg életkor, nem, valamint a testalkat ismeretében).
  • Ezen adatok birtokában már jó edzésterv készíthető, amely túledzettség helyett optimális terhelést jelent számodra. A vizsgált adatok birtokában egyedileg, immár valóban a saját testalkatodra van szabva az edzésterv, amellyel úgy hozod ki magadból a maximumot, hogy az nem károsít.
  • Megtudod, mennyi a testtömegedben az izom, a csont, a zsír és a belső szervek tömegének mennyisége abszolút értékben (kg), továbbá az egyes testösszetevők testtömeghez viszonyított relatív arányát is.
  • Választ kapsz testalkatod és becsült csonttömeg alapján a saját tested erősíthetőségére és egyedileg az erősítésed “gazdaságosságára”.
  • Megtudod, van-e hízásra való hajlamod, illetve a kóros soványságot el tudod kerülni ajánlásaink segítségével.
  • Megismered, hogy van-e az optimálistól eltérő zsírtömeged, mely a teljesítményt és a várható élettartamodat is csökkenti, az egészség pedig károsodik. Ajánlást kapsz ebben az esetben az ideális testsúly hatékony, tartós eléréséhez.
  • Amennyiben átlag feletti az izomtömeged, az a gyorsaságod és állóképességed rovására megy. Ezért az elvárásoknál és az edzésmódnál ezt figyelembe kell venni!

“Igazi sokk volt számomra, amikor 13 éves fiam verseny közben beleájult a vízbe Sukorón…” Czellér Erika édesanya, olvasd el, miért érdemes igénybe venni a terheléses vizsgálatot >>>

Tudd meg milyen sport, milyen edzés a legjobb számodra!

 

Mért paraméterek:

  • Maximális szívfrekvencia megadása: (HR 1/min) a vizsgálat során elért maximális pulzusszám 1 percre megadva, szívfrekvencia megadása 15 másodperces bontásban terhelés előtt, alatt, után ütés/perc értékben
  • Maximális ventilláció (V’E L/min) a vizsgálaton elért felvett, illetve kifújt levegő legnagyobb értéke L/perc értékben megadva, ventilláció megadása 15 másodperces bontásban terhelés előtt, alatt, után L/perc értékben
  • Maximális légzésszám (BF 1/min) a vizsgálaton elért legnagyobb légzésszám érték megadása 1 percre vonatkoztatva. Légzésszám megadása 15 másodperces bontásban a terhelés előtt, alatt, után
  • Maximális CO2/O2 arány megadása (RQ) az anyagcsere minősítésére a maximális oxigénfelvételhez tartozó értéknél CO2/O2 arány változásának megadása 15 másodperces bontásban a terhelés előtt, alatt, után
  • Maximális oxigénfelvétel megadása (VOsL/min) és relatív (VO2/kgml/min/kg) értékekkel Az oxigén felvétel alakulásának megadása 15 másodperces bontásban
  • Terhelés utáni vérnyomás és tejsav mérése Optimális testtömeg eléréséhez szükséges zsírégető és az állóképesség fejlesztéséhez tartozó pulzusszám, a sportági technika kialakításához az optimális élettani intenzitás tartomány megadása.

Ismerd meg határaidat!

 

A terheléses vizsgálat (spiroergometriás) menete:

Terheleses vizsgalat Az elérendő percenkénti pulzusszámot a terheléses vizsgálat előtt kitűzzük. EKG-elektródákat csatlakoztatunk a testedre, a karra mandzsettát helyezünk fel, mellyel a vérnyomásodat mérjük. Meghatározzuk az artériák állapotát, amely lehet optimális, normális, vagy kóros. Ez utóbbi esetben magas a kockázata az érelmeszesedés és egyéb szív és érrendszeri megbetegedések (stroke, szívroham) kialakulásának.

A mozgás futópadon történik. Papírszalagra rögzíti az EKG-készülék a szívből érkező elektromos jeleket. A futószőnyeg sebességét, ezzel a terhelést a vizsgálat során fokozatosan emeljük. A terheléskor az arcra helyezett légzőmaszk segítségével kísérjük figyelemmel az oxigénfelvevő kapacitást, ami az állóképesség egyik mutatója. A belélegzett oxigén és a kilélegzett széndioxid mennyiségéről így kapunk pontos képet. A vizsgálatnak véget vetünk, ha az előre megszabott pulzusszámot elérted, vagy az EKG-görbén bizonyos kóros elváltozások jelentkeznek, vagy ha a terheléses mérés közben mellkasodban szorító  fájdalmat érzel, esetleg túlzottan megemelkedik a vérnyomásod.
Megfigyelünk még a terheléses vizsgálat után kb. 10 percig, vagy pulzusszámod normalizálódásáig.