A box vagy ökölvívás az egyik legrégibb sport az emberiségtörténetében. Már az ókori olimpiai játékok egyik versenyszáma volt, görögül pügmének hívták, és i.e. 688-ban vezették be a viadalok közé. A box eredete azonban ennél is régebbre nyúlik vissza, legrégebbi ábrázolása egy i.e. 3. évezredből származó sumér dombormű, de egyes kutatások szerint az i.e. 5. évezredben már létezett elődje a mai Etiópia területén mint közelharc technika.

Box

Box

A modern, hivatalosan megrendezett box versenyek először Angliában indultak 1880-ban, az Angol Amatőr Ökölvívó Szövetség szervetésében, négy súlycsoportban. Az idők során a kategóriák bővültek, így ma már 11 súlycsoportot számolunk a 48 kg alatti papírsúlytól a 91 kg fölötti szupernehézsúlyig.

A box előnyei

A box rendkívül összetett sport, az egész testet dolgoztatja, és még a tehetségesebb tanulóknak is hosszú évekbe telik, mire magas szinten elsajátítják. A lábujjak hegyétől a fejig szükség van valamennyi porcikára, hogy a küzdő gyorsan és nagy erővel tudjon ütéseket mérni, védekezni, távolságot tartani, elhajolni stb. Ezentúl nagyfokú koncentrációra és óriási állóképességre is szükség van.

Ennek a rendkívül intenzív mozgásformának köszönhetően valamennyi izomcsoport erősödik és fejlődik, továbbá javul a gyorsaság, robbanékonyság, állóképesség és összpontosító készség is. A box lélektani szempontból is számos előnnyel rendelkezik, ugyanis jelentős stresszoldó hatása van, segít levezetni szabályozott keretek között a felgyülemlett energiákat és agressziót is.

Box edzés

A különféle box edzés tervek oktatóról oktatóra, sőt versenyzőről versenyzőre változhatnak, ezért csupán egy általános megközelítést lehet itt megemlíteni, illetve csak az alapokra fókuszálni. Az első lépés a bemelegítés, amely történhet járással, ugrókötelezéssel, szökdeléssel, nyújtógyakorlatokkal és futással.
Nagyon fontos a fokozatosság, vagyis, amíg izomzatunk nem melegedett át kellőképpen, semmi esetre sem szabad erős, gyors mozgásokba kezdeni, mert sérüléshez vezethet.

Következő fázisban a technikai gyakorlatok következhetnek, az ehhez megfelelő eszközök segítségével. Fő segédeszköz a boxzsák, amely az ellenfelet legjobban imitáló felszerelés, és amelyen kiválóan gyakorolhatók a különböző ütések. A felülről lefelé lógó, visszapattanó box körte is alapfelszerelés, segítségével javul az ütősebesség és a ritmusérzék, valamint elengedhetetlen a függőlegesen két rugós zsinór közé erősített reflex labda is, amely ha nem vigyázunk, még vissza is üthet!

Ezt követően jöhetnek a küzdelmek, ahol saját bőrünkön tapasztalhatjuk meg, mennyire volt eredményes az eddigi felkészülés és tanulás. Küzdelmi tapasztalatszerzésre, gyakorlásra a hús-vér ellenfélnél nem létezik jobb partner, ráadásul a harc során önismeretre is szert teszünk, folyamatosan „bátorságpróbát” teszünk, amely újabb értékes ismeretekkel ruház fel bennünket. Az edzés lezárásaként ajánlatos néhány levezető gyakorlatot végezni, pl. nyújtás, lassú légzés, lazító-körző mozdulatok.

Box vagy boksz?

Végül meg kell jegyeznünk, hogy a magyar helyesírás szerint a box szóforma nem megfelelő, helyesen boksz-nak írandó. Mivel azonban jóval többen keresnek rá box-ként az interneten, ebben a szövegben szándékosan írtuk x-szel ezt a szót – hogy az érdeklődők jobban megtalálhassák.