Talpbetét vásárlás előtt

A modern kor egyik következményeként egyre több embernek van szüksége talpbetétre, ám nagyon nem mindegy, milyet és hogyan választunk. A kérdés bonyolultabb, mint elsőre tűnik, ahhoz, hogy megérthessük döntésünk fontosságát, először érdemes a láb felépítését megvizsgálnunk.

A láb felépítése és mozgása

Az emberi láb 26 különféle csontból áll, ezeket szalagok és rövid izmok tartják össze. Tulajdonképpen ezek biztosítják azt, hogy lábunk elbírja a testünk terhét, miközben megőrzi a talp íveltségét.

Azt érdemes megjegyezni, hogy lábunk eredetileg kúszó feladatokra lett teremtve (szupinációs helyzetben), majd ebből alakult ki az álló láb (ún. pronációs átalakulás). Ez a folyamat talán legjobban a középcsontok szerkezetében figyelhető meg.

Anélkül, hogy jobban elmélyednénk a témában, a modern kor fenti emlegetését indokolja, hogy a XXI. századi ember lába sok ok miatt (túlsúly, helytelen, túl korai gyerekkori cipőviselés) messze van az ideálistól.

A lúdtalp szót ismerik sokan, de a lábfej ideálistól eltérő statikai problémáit nem csak a lúdtalp jelenti. Haránt boltozat süllyedés, kalapácsujj, túl ívelt, boltozatos lábfej, bütyök, sarkantyú, sarokcsont kinövés, tyúkszem. A könnyebb érthetőségért most mi is maradunk ebben a cikkben a lúdtalp, mint gyűjtő szó használta mellett.

De itt álljunk meg egy rövid időre.

Amennyiben fáj valamink, akkor igyekszünk megoldást keresni rá. Ugyanakkor itt is a megelőzést emelném ki. Ehhez azonban jó, ha képbe kerülünk néhány fontos dologgal kapcsolatban.

Mit tehetünk az egészséges lábfej érdekében?

Mindannyian sima talppal születünk meg. A helyes lábfej statika kialakulását elősegíthetjük, ha:

  • nem siettetjük, hogy a baba felálljon,
  • a babát hagyjuk kúszni, mászni, mert izmainak természetes fejlődése szempontjából ez nagyon fontos,
  • majd amikor járni kezd, lehetőleg minél többet legyen mezítláb a természetes, egyenlőtlen (megfelelő rugalmasságot biztosító) talajon,
  • bent a lakásban sima, és kemény talajon való mezítláb járást viszont kerüljük.
  • későbbi gyermekkorban, illetve felnőttként is érdemes rendszeresen talptornát végezni a talp izmainak megerősítésére

A cipő viselése miatt a talp izmainak tónusa nem alakul ki megfelelően, ezért gyenge ahhoz, hogy a boltozatokat megtartsa. Ezen a legjobb talpbetét sem segít, ezért fontos a talp izmait tréningeztetni! Persze egyszerű, mint a gyógyszernél, bekapom, és kész. De a gyógyszer helyett is sok esetben inkább meg kéne gyógyítani magunkat. Ja, hogy az már nem olyan egyszerű? Igen, de aki nem tesz magáért, annak a tartós gyógyulás csak egyre távolabb kerül, még, ha átmenetileg javul is a helyzet.

Ha a lábfejben lévő izmok gyengék, akkor az egész test kibillen az egyensúlyából. Láncreakció szerűen minden csont elmozdul eredeti, természetes helyéről. Például akár váll fájdalom oka lehet a helytelen statikájú lábfej. Ráadásul jó esély van rá, hogy helyileg kezelik, ami ugye ebben az esetben nem vezet a megoldáshoz.

A természetes talajon (mely egyenetlen, és megfelelő rugalmasságot biztosít) történő mezítláb járáskor, a láb automatikusan egyensúlyoz, mert cipő nélkül nem olyan stabil, így többet kell dolgoznia. Az ilyenkor fellépő instabilitás újra aktivizálja a láb teljes izomzatát.

Az így megerősödő izmok már képesek lesznek megtartani a boltozatokat, a lábfej természetes lengéscsillapító feladatát be tudja tölteni, így alakul ki a lábfej helyes statikája. Ez az egész testre jó hatással van, ha a lábfej terhelhető állapotba kerül, hiszen stabil alátámasztást biztosít járáskor, és sportolás alkalmával.

sporttalpbetét

Felépítéséből adódóan a lábunk is képes (lenne) finom mozgásokra, csak úgy, mint a kezünk. Amennyiben kezünkre is néhány hétig olyan kesztyűt húznánk, amiben képtelen lenne mozogni, utána talán a ceruza is kiesne kezünkből, de a finom mozgásokra biztosan képtelenné válna. A cipő viselés miatt ez történik a lábunkkal. Az izmok megrövidülnek, az érzékelés romlik.

Következmény a helytelen statikájú lábfej, amin azonban lehet javítani. Alább egy focista gyermek talpnyomás képe látható (azt ne kérdezd, mert én nem tudom a választ, hogy mindazok a szakemberek, akiknek észlelnie kellene, miért nem jelzik a problémát!).

Talnyomáskép talpbetéthez

A fehér szín jelöli azt, ahol a talpa teljesen mértékben éri a talajt, de a lila szín is 65 % körüli terhelést jelent. Tehát teli talppal járt, futott. A külső talp élen kellene támaszkodnia, de ott sokkal vékonyabban, mint ahogy ezen a képen látjuk. A lábfej statikájának javítása nagyon fontos a nagy terhelés miatt, pláne, hogy amint mondta, nagy focista szeretne lenni. Ugyanakkor a lábfejében, térdnél, és a vádlijában fájdalmakra panaszkodott, de a cél érdekében tűrte, és a vizsgálatunk előtt talán nem is gondolt arra, hogy lehetne ez másképp is.

Ezeket az ideálistól nagyon távol álló talpakat terhelve, ráadásul majd minden edzés alkalmával műfüvön, csak romlik a helyzet. Tehát ne gondolod, hogy a sport majd rendbe teszi. Ellenkezőleg!

A szabadalmaztatott eljárással készült talpnyomás kép alapján egyénre szabott, jó minőségű sporttalpbetétet (ez egy speciális rezgés elnyelő, úgynevezett poron réteggel készül) kapott, és javasoltuk neki a rendszeres talp izom tornát.

Majd csupán három hónap elteltével visszajött kontrollra, amikor is lelkesen elmondta, hogy már nem fáj a lába, javult a mozgás koordinációja, ügyesebb lett a labdával, sokkal többet tud futni, tehát már jobban terhelhető a lábfeje, és az edző is megdicsérte. Az alábbi képen látható, hogy ezek a jelentős, pozitív változások minek köszönhetők.

Talpnyomáskép talpbetét gyártáshoz

Ez még csak a kezdet, három hónap, de ami látható a képen, annak lényege, hogy a hosszanti boltozata közelítve a helyes statikai állapothoz, megemelkedett. A fehér színnel jelzett terület jóval keskenyebb, és a belül látható narancssárgás szín azt mutatja, hogy ott már egyáltalán nem ér le, szemben a három hónappal korábbival.

Érdemes tehát odafigyelni a későbbi problémák, fájdalmak elkerülése érdekében a talpunkra, mert akár rövid idő alatt is elérhető javulás.

A lúdtalp többféle mozgásszervi problémát is okozhat a test bármely részén. Tehát nem korlátozódnak a problémák, az akár kínzó fájdalmak a lábfejre. A helytelen statikai állapot következményei lehetnek a megnyúlt szalagok, ízületi kopás, láb-és talpfájdalom, gerinc-derék-és csípőproblémák. Ezek jelentősen rontják az élet minőséget, mert kihathatnak a mindennapokra.

A láb mozgásának legfontosabb részei az ízületek, melyek a mozgás iránya szerint lehetnek:

  • feszítés (dorsalflexió)
  • hajlítás (plantárflexió)
  • befelé közelítés (szupináció)
  • kifelé csavarás (pronáció)

A lépés folyamata

Amikor lépünk, először a sarkunk ér a földhöz, elsőként szupináció (azaz befelé közelítés), majd pronáció (kifelé csavarás) történik. Amint a lábunk talajt ér, laza helyzetben marad (így alkalmazkodva a talajhoz), majd ellépés előtt megfeszül az ízület. Ez egy semleges helyzet, míg az ezt követő ellépés során felemeljük a testünket (szupináció).

Látszik tehát, hogy a lépés egy meglehetősen összetett mozgásfajta, melynek során többféle terhelés éri rövid időn belül a lábat, így nem csoda, hogy az komoly megterhelést jelent. Pláne ha figyelembe visszük, hogy a talp statikai eredetű elváltozásai népbetegségnek számítanak, nagyon sokan szenvednek tőle, azonban gyógyítható.

Komoly panaszok születhetnek, elsősorban a haránt boltozati és hosszboltozati süllyedés, amitől nem csak a talpunk és a lábunk, de a térdünk, sőt, szélsőséges esetben akár a gerincünk is fájhat. Ennek oka, hogy ha testünk tengelye nem kiegyensúlyozott, akkor az túlterheléshez vezethet.

Hogyan álljunk helyesen?

A kérdés az, hogy miként kell helyesen állni. A helyes lábstatika szerint három fontos pont van:

  • sarok
  • egyes ujj metatarzusza
  • ötös ujj metatarzusza

(A metatarzusz öt csont együttese, a lábtőcsontokkal együtt ezek alkotják a lábfej vázát.)

Ha például erősen túlsúlyosak vagyunk, akkor megváltozhat a tartásunk, és a talpunkra nehezedő nyomás is, ami talpsüllyedést okozhat.

A lúdtalp és tünetei

Ezen a ponton (mielőtt rátérnénk a talpbetétre) érdemes egy rövid kitérő erejéig megvizsgálnunk, valójában mi is az a lúdtalp. Lúdtalp akkor alakul ki, amikor a láb belső oldala (a hosszanti és haránt boltozat megsüllyedése miatt) hozzáért a talajhoz. (Ezt például vizes talppal nagyon jól lehet ellenőrizni.) Ilyenkor a boka belső része szemmel is jól láthatóan kiáll.

Lúdtalp a következő életszakaszokban alakulhat ki:

  • kisgyermekkor (a járás megkezdése)
  • 7-10 éves kor
  • 16-20 éves kor
  • terhesség időszaka
  • nőknél a klimax környéke

A lúdtalp kialakulását nem csak az előbb említett vizes talp módszerrel állapíthatjuk meg, külön tünetei is vannak.

Ezek a következők:

  • láb gyors fáradása
  • égő érzés a talpban
  • boka és lábízületek merevsége
  • erős fájdalom állás, járás után
  • kisugárzó fájdalom a lábszárba, térdbe, csípőbe
  • erős lábizzadás

Hogyan előzhetjük meg a lúdtalp kialakulását?

Mint a legtöbb betegség, a lúdtalp is megelőzhető. Fontos, hogy a kisgyermeket hagyjuk annyit mozogni, amennyit szervezete megkíván, tehát ne erőltessük. Nagyon fontos a minőségi cipő vásárlása (komoly választék van már ilyen gyerekcipőkből).

Mikor menjünk szakemberhez?

Fontos, hogy előbb figyeljük meg a tüneteinket, előfordulhat, hogy a cipő nem megfelelő, így egyszerűen egy másik cipő hordásával megoldhatjuk a problémát, illetve használhatunk talpbetétet, sarokpárnát a tünetek enyhítéséhez.

Ha azonban a fájdalom rendszeresen jelentkezik (például havonta 2-3 alkalommal több hónapon keresztül),

akkor kérj időpontot >>>

Podoszkóp – ez egy üvegtetejű és tüköraljú dobogó, amire mezítláb ráállva megfigyelhető, milyen nyomás éri a talpat terhelés közben. Számítógép segítségével készül nyomástérkép a talpról. Voltaképpen ilyenkor a talp optikai letapogatása történik, az így kapott adatokból megállapítható a haránt és/vagy a hosszboltozat süllyedése. A számítógépes talpvizsgálat további előnye, hogy ki tudja mutatni a sarok ki- vagy bedőlését és a talpak közötti esetleges aszimmetriát is.

Milyen a jó talpbetét?

Miután remélhetőleg megalapoztuk a tudásunk, elérkeztünk cikkünk fő témájához, ami a talpbetét. Amiből persze hatalmas a kínálat, így nem könnyű eligazodni a rengeteg talpbetét között.

Mindenekelőtt nem mindegy, hogy sima talpbetétről vagy lúdtalpbetétről beszélünk, hiszen míg az előbbi elsősorban a kényelem miatt fontos (persze emellett tompítja a talpunkat érő nyomást, ütést is), addig a lúdtalpbetét a láb fent említett deformitásait, az elváltozásokat van hivatva enyhíteni. Ezeket szinte mindig egyedileg, személyre szabottan készítik.

A jó talpbetét:
  • követi a lábat
  • könnyű
  • lábunk méretének megfelelő
  • tehermentesíti a sarkat
  • nem nyomja a láb elülső részét

Talpbetétek fajtái

A talpbetétnek természetesen több típusa lehet, az anyagát tekintve mégis kétféle a leginkább elterjedt.

  • bőr – természetes anyagokból készül, alapja préselt kéregalapanyag, a betét elsősorban gumi, míg a fedőréteg krómcserzett sertésbőr. Azoknak előnyös, akik vékonyabb talpbetétet szeretnének, illetve akiknek nem izzad annyira a lábuk.
  • polifoam – szintetikus, kifejezetten puha anyag, előnye, hogy könnyen tisztítható. Elsősorban sportoláshoz, illetve azoknak ajánlott, akiknek könnyen izzad a lábuk.

Méret szerint a következő talpbetéteket különböztethetjük meg:

  • teljes
  • háromnegyedes
  • félbetét
  • sarokék

Talpbetét sarokfájdalomra

A sarokfájdalom elsősorban azoknál alakul ki, akik rengeteget gyalogolnak például a munkájukból kifolyólag (klasszikus példa a pincéreké), de megfájdulhat a sarok intenzívebb mozgás, például sportolás után is.

A fájdalomért a boltozatok süllyedése felel, ilyenkor mind a talp szalagja, mind az Achilles-ín megfeszül, de rosszabb esetben csontkinövés is kialakulhat. Jó hír, hogy az ilyen típusú problémákon általában segít egy talpbetét, hiszen az megemeli a sarkat, ezáltal kevéssé feszül az Achilles-ín.

Harántemelő talpbetét

Ez egy rendkívül rugalmas talpbetét, ami a talppal együtt mozogva csillapítja az azt érő rezgéseket, javítja a vérkeringést és mivel légáteresztő anyagból készül, minden típusú lábbelihez hordható, Sőt, gumírozott szalagjának köszönhetően akár mezítláb is viselhetjük.

Sarokemelő talpbetét

A sarokemelő talpbetét csökkenti a gerincre, az ízületekre és a sarokra nehezedő nyomást. Lényege, hogy (nevéhez méltón) megemeli a sarkat, csökkentve a nyomást. Jellemzően puha anyagból készült, az egymásba illeszkedő rétegek miatt pedig a talpbetét nem csúszkál a cipőben.

Talpbetét futáshoz

Mint már említettük, intenzív sportolás után is megfájdulhat a talpunk. Futáskor a terhelés rendkívül erős, így fontos, hogy megfelelő talpbetétet csináltassunk. A döntést nehezíti, hogy nem ugyanolyan talpbetét kell a terep- és az országúti futáshoz.

Aki talpbetéttel kénytelen futni, annak talán megfelelőbb az utóbbi, hiszen terepen sokkal több a hirtelen irányváltás, elrugaszkodás, az egyenetlen felület komolyabb terhelést jelent a talpnak, nem beszélve arról, hogy elég sok talpbetét lehet picit merev, ami szintén nem kellemes terepen futva.

Megoldás lehet a különböző cipők, és bennük a különböző talpbetétek használata, ami persze elsőre nagyobb beruházást jelent, de a cipők is tovább bírják majd – nem beszélve a lábunkról.

Ütéscsillapító talpbetét

Van olyan fizikai igénybevétel, melynél kifejezetten nagy megterhelés éri a talp elülső részét és a sarkat is. Ilyen esetekre ajánlott az ütéscsillapító talpbetét, melyben egy sarokcsésze és egy, szintén a sarokban található ütéscsillapító rész óvja a talpunkat.

A talp elülső részén pedig egy rezgéscsillapítóval ellátott felület található, aminek feladata, hogy a talp ezen részét minél kevesebb ütés és rezgés érje.