Sportágak sportpszichológiai szemszögből

Bármilyen sportot is űzzön valaki, speciális feldobottság szükséges hozzá. De melyikhez milyen szintű? Elmondható az is, hogy az egyes sporttevékenységek szeretete személyiségfüggő. Te tudod, mi mellett teszi le a voksát egy introvertált, vagy egy extrovertált típus? Mindjárt megvizsgáljuk.

sportpszichologia

Ami biztos, hogy egy befelé forduló, zárkózott típus leginkább az egyéni sportokban lehet sikeres, és boldog, míg extrovertált társa nyitottsága miatt a csapatsportokat választja. Ez így van rendjén.

  • Akinek fő a kényelem – benti sporttípust űz
  • Aki keresi a szabadságot – a kültéri edzések híve
  • Vannak, akik kutatják az élményeket, s magas ingerkereséssel rendelkeznek – nekik pl. a rafting, szikla- és falmászás, bungie jumping megadja az extra kockázattal járó élmények átélését
  • Azt a sportembert, aki jól bírja a monotonitást, gyakran a konditeremben, a futópályán, vagy az uszodában találjuk meg. 

Izgalmi szintek

Azok a sportok, amik nagy állóképességet igényelnek, magas izgalmi szinttel (arousal szint) járnak, míg az izomkontrollt igénylő sportágak alacsonnyal. A kombinált sportágak pedig feladják a leckét, hiszen változik bennük az optimális izgalmi szint.

Néhány példa az egyes izgalmi szintekre:

  • Extrém izgatottsági szintet igényel: hosszú távú úszás, hosszú távú futás/gyorskorcsolyázás, hosszú távú kajakozás/kenuzás, atlétikai dobószámok, futballista védekező munkája, vízilabdázó védekező munkája
  • Erős izgalmi szintet követel: rövidtávú úszás, rövidtávú futás, rövidtávú kajakozás/kenuzás, cselgáncs, birkózás
  • Közepes erősségű izgalmi szint az elvárás: kosárlabda, kézilabda, ökölvívás, magasugrás, távolugrás
  • Gyenge erősségű izgatottság szükséges: vívás, tenisz, vízilabdában ötméteres dobás

Az adott sportágnál szükséges optimális izgalmi szint elérése tanulható. Ebben szerepe van a bemelegítésnek, az izommunkának, s az edzőnek is. Ha szükséges, a szorongásos feszültséget oldani kell, akár szakember bevonásával is. Azoknak a legkönnyebb elérni, akik testileg, lelkileg rendben, egységben vannak.

A sportpszichológiai jelelemzőkön kívül a testalkattípusnak is fontos szerepe van abban, hogy valaki sikeres sportoló lehessen!