A nyújtás, lazítás az edzés lelke

Kevés az időnk, mindenhová csak rohanunk, még sportolni is. Korán hajnalban, a munka után, az ovi és az iskola között, vagy éppen este, amikor a család már pihen. A bemelegítés talán még eszünkbe jut, de az edzés utáni nyújtásra, lazításra már kevésbé figyelünk. Pedig a nyújtás és a lazítás az edzés lelke, jó tudni, hogy nélküle fabatkát sem ér az aznapi sport.

Nyújtás, lazítás

Nyújtás, lazítás

A háromlábú szék

Az edzés klasszikusan három részre tagolódik, úgy mint bemelegítés, maga az erőkifejtés, és végül a nyújtás és lazítás. Ha az egyik láb is hiányzik borul a szék, és az edzés nem hozza el a kívánt hatást, legalábbis hosszútávon.

Miért kell nyújtani?

A nyújtás az edzés része, általa az izmok rugalmasabbá, lazábbá válnak. A nyújtással elkerülhetjük az izomlázat, és az esetleges sérüléseket, hiszen a feszülő, csak összehúzódást végző izmok megrövidülnek, így a hozzájuk tapadó inak, szalagok könnyebben szakadnak, sérülnek. A nyújtás következtében az izmaink frissek, fiatalosak maradnak, hiszen fokozódik a vérellátás, helyes légzéssel az oxigénfelvétel, és a sejtek közötti anyagcsere, illetve a méreganyagok kiürülése is könnyebbé válik.

Ha mindez még nem lenne elég ok a nyújtásra, akkor érdemes tudni, hogy a nyújtástól hajlékonyabbak, mozgékonyabbak leszünk, hiszen a nyújtás növeli az ízületek mozgásterjedelmét, közvetve pedig a teljesítményt. Éppen ezért soha ne feledkezzünk meg a nyújtásról, mely egyrészről lehet az edzés része, – ami szinten tartja az izmok elasztikusságát, illetve helyreállítja azt -, másrészről pedig érdemes a pihenőnapokon kizárólag képességfejlesztő nyújtó gyakorlatokat végezni a hajlékonyság fejlesztése érdekében.

Fájdalom nélkül nyújtani, lazítani

A nyújtást fokozatosan kell elkezdeni, és figyelni szükséges a légzés folytonosságára is. Ez egyfajta levezetése az edzésnek, mikor befelé is figyelünk, lezárjuk a folyamatot. A nyújtás olyan a testnek, mint a meditáció a szellemnek. A nyújtó gyakorlatokat mindig lassan egyenletesen végezzük, fókuszálva arra, hogy a végpontnál kitartjuk a mozdulatot, majd ugyanolyan lassan engedjük vissza az eredeti helyzetbe az izmokat, inakat. Rendkívül lényeges szempont, hogy a nyújtásnak soha nem szabad fájnia!

Rugalmasabb izom, „rugalmasabb” lélek

Végezetül a nyújtásnak lazításnak a lélekre és a szellemre is hatása van, hiszen testünk állapota mutatja lelkünk mélységeit is, ahogy azt már az ókori rómaiak is nagyon jól tudták. A laza, rugalmas izmok lazább, nyugodtabb lelkületet teremtenek, melynek következtében a test és a lélek is nagyobb teljesítményre képes, teherbíró képességük pedig megsokszorozódik.

Szerző: Schütz Gabriella