A magas pulzus okai és kezelése

A magas pulzus legtöbbször valamilyen szív- és érrendszeri betegséget jelezhet, ugyanakkor még az sem teljesen egyértelmű, mi számít magas pulzusnak, hiszen mindenkinél más érték a normális. Általában véve azt mondhatjuk, hogy a percenkénti 50 és 100 közötti pulzusszám rendben van.

A magas pulzus megelőzhető

A magas pulzus megelőzhető

A pulzusod ezzel együtt is érdemes rendszeresen mérni és figyelemmel kísérni, különösen akkor, ha rendszeresen sportolsz. Ez a cikk tehát a magas pulzus okairól, következményeiről és kezelési módjairól szól.

Pulzusmérés otthon

Alapesetben még csak műszer sem kell ahhoz, hogy megmérd a pulzusod, ezt legegyszerűbben úgy teheted meg, ha a csukló hüvelykujj felé eső részén kitapintod az ütőeret, és elkezded számolni az ütésszámot. (Ugyanilyen jól megfelel a nyaki ütőér is.)

Nem is feltétlenül kell egy teljes percig számolni, bőven elég a fele is, a fél perc után kapott értéket aztán értelemszerűen kettővel megszorozva megkapod a végeredményt.

Ha szervezett keretek között, vagy edzőteremben sportolsz, akkor jó eséllyel lesz majd ott erre megfelelő műszer is, ami azért jóval pontosabb értéket ad.

Magas pulzus edzés közben

Feltetted már magadnak a kérdést, hogy mi a célod az aznapi sportolással? Regenerálódni szeretnél? Le akarsz dobni pár kilót, vagy éppen fittebb, erősebb szeretnél lenni?

pulzus-foto-pixabay-com-backy3723

Ez utóbbi esetben például a maximális pulzusszámod 75-85%-án végzett munkával fogsz fejlődni. Na de mennyi is a te saját maximális pulzusod, és mennyi is annak a 75 vagy 80 %-a?

Az, hogy van pulzusmérő órád, még nem minden. Persze ismerheted a világhálón keringő egyszerű számítási képletet, a 220 – életkor számítási módszert, mely a maximális pulzusszámot adja. Az így kapott szám azonban igencsak elnagyolt, durva becslés. Sőt a valóságban a tényleges maximumtól lényegesen eltérhet!

Bizonyos betegségek után, illetve alatt, vagy bizonyos edzettségi vagy éppen „irodai fittség” esetén ezek a számok semmi pontosat nem tudnak mondani, sőt veszélybe is sodorhatják a jóhiszemű sportolni vágyót, aki éppen a túl magas pulzus elkerülésére törekszik.

Az edzések alatti ideális pulzusszámot a maximális pulzusszámból szokás levezetni. A maximális pulzusszámot azonban rengeteg dolog határozza meg. Az életkor emelkedésével a pulzusszám csökken, így a fiatalok sportolók maximális pulzusszáma szaporább, csakúgy, mint a nőké, hiszen a férfiakéhoz viszonyítva az övéké egy kicsit magasabb.

Továbbá függ még a napszaktól, az edzettségi foktól, a stressztől, a környezeti tényezőktől, és még sorolhatnánk. Éppen ezért közel sem mindegy, hogy egy szívbeteg kezd el egy kicsit kocogni, akinek nyugalomban alapból magas a pulzusa, vagy a túlsúlyos, ám heti háromszor futó fiatal nő kezd el kerékpározni.

Egyéni, személyre szabott pulzuszónákat, illetve a maximális pulzust biztonságosan csak terheléses vizsgálattal, sportlaborban lehet korrekt módon mérni, így az edzés is eléri majd a célját, és ténylegesen védeni fogja a sportoló egészségét.

Magas pulzus sportolás után

Miközben tehát nem is olyan könnyű eldönteni, mikor magas a pulzus (a percenként 72-es értéket szokták emlegetni, de mint fent is említettem, ez nem biztos, hogy mindenkire igaz), nem árt tudni, hogy a magas pulzus (tachycardia) sportolás után teljesen normális lehet.

Amikor erős fizikai megterhelés éri a szervezeted, gyorsabban kezd verni a szíved, hiszen ki kell elégítenie izmaid megnövekedett oxigénigényét. Aki rendszeresen sportol, annál az emelkedés kisebb, aki ritkábban, az erős szívdobogásra készüljön.

Mi okozhat még magas pulzust?

  • stressz
  • lelki gondok
  • kimerültség
  • pajzsmirigy-túlműködés
  • láz
  • fertőzés, gyulladás
  • különböző szívbetegségek
  • tüdőbetegség (ilyenkor oxigénhiány jön létre, amit ellensúlyoznia kell a szívnek)
  • kávé
  • dohányzás
  • bizonyos gyógyszerek

Látszik tehát, hogy a lista felettébb tekintélyes, más kérdés, hogy a magas pulzus legfőbb okai között még mindig a sport és a stressz áll az élen.

Mivel ez nem egy orvosi oldal, ezért most a részletesebb leírásoktól megkímélnék mindenkit, az interneten rengeteg összefoglalót lehet találni arról, milyen betegségek okozhatnak még magas pulzust. A lényeg, hogy minden esetben és lehetőleg minél hamarabb fordulj orvoshoz!

A magas pulzus következményei

A magas pulzus ugyanis nem vicc, minél hamarabb megtaláljuk az okait és az azt kiváltó alapbetegséget, annál hamarabb kezdődhet a kezelés, ami azért fontos, mert ennek híján az csak súlyosbodni fog.

Ráadásul természetesen a szívnek sem tesz jót a folyamatos nagy terhelés, miközben az erős szívdobogás plusz stresszfaktor is, ami önmagában is tovább ronthatja az állapotot.

A magas pulzus kezelése

A magas pulzus sem különbözik más tünetektől, azaz akkor lehet hatékonyan kezelni, ha tudjuk, mi váltotta ki. Amennyiben ennek nem szervi okai vannak, akkor érdemes elmenni egy nyugalmi és/vagy egy terheléses vizsgálatra.

A terheléses (vagy teljesítmény-diagnosztikai) vizsgálat egy állóképesség-mérés, amellyel a szív-keringés-légzésfunkciók működésére derül fény. A terheléses vizsgálat stabil adatokat nyújt a hosszú távra tervezhető sportolói, vagy egészséges civil életben végzendő munkához.

Lássuk röviden, hogy egyes betegségek esetében milyen kezelési módok lehetnek!

  • szívritmuszavar – gyógyszeres kezelés, súlyosabb esetben szívritmus-szabályozó (pacemaker) beültetése
  • vérszegénység – vas, folsav vagy B12-vitamin
  • pajzsmirigy-túlműködés – gyógyszeres kezelés
  • magas vérnyomás – vérnyomáscsökkentő gyógyszer, ami egyúttal lassítja a szívverést (béta-blokkoló és kalcium-csatorna-gátló típusú szerek)

A magas pulzus azért alattomos dolog, mert nem fáj, így (enyhébb lefolyás esetén) betegségtudat sincs, ugyanakkor nem szabad elhanyagolni, mert könnyen súlyosabb betegségeket jelezhet, vagy azokhoz vezethet.

A végére pedig még egyszer a legfontosabb tanács: ha a legkisebb kételyed is van, fordulj orvoshoz!

(Fotó: pixabay.com/backy3723)

https://pixabay.com/hu/users/backy3723-1144487/