A kapus edzésterv gyerekeknek azért különleges az edzések sorában, mert 10 éves kor alatt még nem érdemes posztra képezni a (leendő) sportolókat, hiszen ilyenkor még elsősorban a sportággal való ismerkedés, a posztoktól függetlenül elsajátítandó alapok megszerzése a cél.

Tehát ebben a korban nem kapusokat képzünk, hanem megismertetjük a gyerekeket a kapus poszt alapjaival. Ebben a cikkben tehát pár alapkérdést járunk körül, és megpróbálunk ötleteket adni kedvcsináló alapgyakorlatok elvégzéséhez.

Milyen kapus edzésterv kell a gyerekeknek?

Ahhoz, hogy ezt a kérdést meg tudjuk válaszolni, kis kitérőt kell tennünk a foci edzés alapjai felé. Az edzés a 10 év alatti gyerekeknek mindenekelőtt jó szórakozást és ideális kikapcsolódást jelent, ráadásul általában a motivációval sincs gond, hiszen a gyerekek jó részének életében biztosan volt, van, vagy lesz egy hosszabb-rövidebb időszak, amikor híres futballista szeretne lenni.

A foci edzés 8-9 éves korban hetente két-három alkalommal egyenként másfél órát tartson, ilyenkor már el lehet kezdeni a labdás koordinációs feladatok végrehajtását és a 3:1 elleni kisjátékot.

Ebben a korban tehát a leglényegesebbek:

– technikai fejlesztés

– átadások ismerete és alkalmazása

– labdás koordinációs feladatok

– heti 2-3 edzés alkalmanként 90 percig

Minderről bővebben itt olvashattok!

Klasszikus értelemben véve tehát nem kell kapus edzésterv gyerekeknek, ugyanakkor bizonyos alapképzéseket, mozgáskoordinációs fejlesztéseket már megtaníthatunk nekik 10 éves kor alatt is.

Kapus edzésterv gyerekeknek – mit tanítsunk?

Fontos, hogy ebben a korban nem szabad egyetlen gyereket sem arra kényszeríteni, hogy folyamatosan a kapuban álljon. Azt viszont meg lehet és kell tanítani nekik, hogy miként fogják és játsszák meg a labdát.

Egészen 10 éves korig felejtsük el a vetődést, és az összetettebb mozgásokat, elsősorban a helyezkedést érdemes nekik ilyenkor megtanítani. Ezek között a következők szerepeljenek:

  • a rövid sarok védelme
  • a szög zárása
  • a kapu előtti, a labda pályán bemutatott útját követő mozgás
  • a kapuból történő kifutás

Ebben a korban még komoly kapuskesztyű sem kell a gyerekeknek, sőt, ez kifejezetten ellenjavallott, hiszen sokszor még kesztyű nélkül sem könnyű koordinálniuk a mozgásukat. Bőven elég tehát a kisebb, olcsó kesztyű.

Kapus edzés felépítése

Fontos, hogy a kapus edzésben folyamatosan cserélődve minden gyerek vegyen részt. Az edzés elején ismertessük a gyerekekkel a kapus feladatait, és a rá vonatkozó szabályokat. Utána osszuk őket párokra és gyakoroltassuk a labda elkapását (mindezt 5-10 percben).

Utána gyakoroljuk a kapura lövést és a védést, mindezt úgy, hogy a gyerekek folyamatosan cserélődjenek a kapuban. Helyezzünk hangsúlyt arra is, mit tegyenek a labdával védés után.

A kapus edzés gyerekeknek három alapszabálya:

  • ne hibáztassuk a kapust, ha gólt kap
  • az edző mindig maradjon nyugodt a védést követően (sokan a védés után azonnal kiabálva sürgetik a gyereket, hogy szabaduljon a labdától)
  • vegyük tekintetbe a gyerek koncentrálási képességeit – egy gyerek rövidebb ideig tud koncentrálni, mint egy felnőtt, ne hibáztassuk ezért

Kapus edzés gyerekeknek – az alapmozdulatok

  • a labda elkapása – a tenyér a labda felé fordul, a hüvelykujj és a mutatóujj W alakot formáz, így a kéz mindig a labda mögött van, ami jelentősen csökkenti a „lepkézés” esélyét
  • a labda fogadása – a játékos kicsit előre dőlve várja a középmagasan érkező labdát, és a hasához szorítja azt. Fontos, hogy nem kell elvetődni, a kapus maradjon talpon
  • vetődés és gurulás – a játékos oldalra dől és a már megtanult W alakban tartja a kezét oldalirányban. A kapus ilyenkor csípőre és vállra érkezik, elkerülendő a sérülést
  • a labda megjátszása – nyilván kidobni és kirúgni lehet a labdát, de gyerekek esetében kisebb pályán még hasznosabb, ha a labda kigurítását tanítjuk meg

(Fotó: pixabay.com/taniadimas)