Izomláz és amit tudni szeretnél róla

Izomláz az az izomfájdalom, amely testmozgás után jelentkezik, legtöbbször olyan sport esetén, ahol erősen megterheljük edzetlen izmainkat.

13757591_s

Izomláz

Az izomláz oka valószínűleg az izomrostokban keletkező apró szakadások, melyek helyén gyulladás jön létre. Ez a fájdalom forrása, emellett az izmok megduzzadnak és érzékenyebbé válnak.

Az izomláz tehát nem a szó klasszikus értelmében vett láz, amit alátámaszt az angol kifejezés (muscle strain) is, amit azt mutatja, hogy inkább húzódásról, érzékenységről van szó, mintsem lázról.

Izomláz biológiai háttere

Sokáig úgy tartották, hogy az izomláz oka az izmokban felgyülemlett tejsav (avagy laktát), ám azóta kiderült, hogy ez szinte biztosan nem így van. Ennek két oka is van:

  • míg az izomláz a nem megfelelő edzettségre utal, tejsav az élsportolók esetében is termelődik
  • izomláz jellemzően több órával, akár egy-két nappal a megerőltetés után keletkezik, ellenben a tejsav felezési ideje nincs fél óra (általában 20 perc)

Izomláz a harántcsíkolt izomzatban keletkezik, és azt azért érdemes tudni, hogy izmunk a működés során szénhidrátokat és zsírokat is használ, így nyerve energiát aerob körülmények között.

Sportolás közben a nem megfelelő oxigénellátottság nyomán csökken a szabad zsírsavak felhasználása, így az izmok a glikogén formájában tárolt szénhidráthoz nyúlnak. Egy idő után a glükózból tejsav keletkezik.

Az izomláz voltaképpen mikroszkopikus szakadások sora az izomrostokban, ahol a beáramló víz miatt az izmot feszítő ödéma jön létre, és gyulladás következik be.

Mi felel az izomlázért?

  • oxigénhiány
  • rossz vérellátottság
  • tápanyaghiány
  • felszaporodó anyagcseretermékek
  • savas környezet

Izomláz kezelése

Az izomláz egy idő után elmúlik, ha ugyanazt a típusú mozgást végezzük visszatérően, így az izmok hozzászoknak az állandó terheléshez. Tehát bármennyire is fáj, érdemes mozgásban tartani az izomzatunkat, ugyanis így sokkal gyorsabban elmúlik a fájdalom.

Azt az izomcsoportot célozzuk, amelyben az izomláz fellépett, de arra vigyázzunk, hogy az intenzitás kisebb legyen, nehogy túlterheljük magunkat és szervezetünket.

A meleg is jót tesz, mivel megnyugtatja az izmokat, és növeli a vérbőséget (ezen az alapon működnek bizonyos sportkrémek is). Az óvatos, gyengéd masszázs is hasznos lehet, de érdemes vigyázni, nehogy az izomrostok szakadását erősítsük.

Milyen praktikák segíthetnek?

  • szauna
  • meleg vizes borogatás
  • forró fürdő
  • hideg-meleg váltózuhany
  • óvatos masszázs
  • sok folyadék fogyasztása (segíti a salakanyagok távozását)

Izomláz megelőzése

Ami a legfontosabb: az izomláz nem a sportolás elkerülésével előzhető meg, hanem éppen ellenkezőleg, a rendszeres mozgással, sporotlással. Csak az nem mindegy, mennyit és hogyan mozogsz.

Nagyon fontos, hogy ha még kezdő vagy, akkor készíts magadnak edzéstervet (erről itt írtunk bővebben), legyen szó úszásról, futásról, vagy fociról – de ha még nem választottál sportágat, akkor abban is szívesen segítünk.

Érdemes terhelés-élettani szakemberrel is konzultálni a korábban testmozgást rendszeresen nem végzőknek, a szakember jó tanácsokkal szolgálhat, mind az edzésterv alapjait, mind a megfelelő mozgásformát illetően.

Az egyénileg kialakított edzésterveknél a kezdő sportolók könnyen a túledzés hibájába esnek, és már az első edzések alkalmával túlságosan megterhelik testüket. Így nagyon fájdalmas izomlázzal találják szembe magukat, hiszen izomzatuk eddig pihent, majd pedig hirtelen nagyon komoly munkára lett kényszerítve.

Az edzéstervet lépésről lépésre, fokozatosan kell felépíteni, valamint a pihenőnapok beiktatása is nagyon fontos, hiszen szervezetünknek a regenerálódáshoz időre van szüksége, ezért még a legprofibb sportolók is beiktatnak pihenőidőt a programjukba, a kezdőknek tehát még fontosabb!

Hogyan kerüld el az izomlázat?

  • mozgás előtt melegíts be
  • elég a heti háromszori edzés
  • mozgás után nyújts
  • ne felejtsd el a levezetést sem
  • figyelj az egyenletes terhelésre
  • megfelelő mennyiségű ásványi anyagot vigyél be a szervezetedbe (kalcium, magnézium)
  • megfelelő étkezés (meggy, almaecet, citromlé is enyhítheti a tüneteket)

A sportolás tehát nagyon fontos az egészségünk szempontjából, de mindig figyeljünk arra, hogy mit és mennyit sportolunk. Nem adjuk fel az első nehézség, fájdalom hatására, de mindig tudjuk, hol a határ, ha pedig kérdéseink lennének, forduljunk szakemberhez!