Izomláz ellen többféle módszerrel felléphetünk, sőt, talán kevesen gondolnák, de akár az étkezésünkkel is befolyásolhatjuk, hogy lesz-e izomlázunk, illetve ha már van, akkor milyen gyorsan múlik el.

Izomláza mindenkinek volt már, elég kellemetlen jelenségről van szó, amit szeretnénk minél hamarabb magunk mögött hagyni. Ebben a cikkben nem csak az izomláz elmulasztásának lehetséges módozatairól lesz szó, hanem a megelőzésről is.

Mindenekelőtt azonban érdemes kicsit közelebbről is megvizsgálni, mi is az az izomláz.

Az izomláz kialakulása

Izomláznak a testmozgás után alkalmanként fellépő fájdalmat nevezzük. Általában akkor jelentkezik, amikor sportolás közben túlságosan megterheljük arra nem felkészült izmainkat.

Az izomláz oka valószínűleg az izomrostokban keletkező apró szakadások, melyek helyén gyulladás jön létre. Az izomláz tehát nem a szó klasszikus értelmében vett láz, sokkal inkább húzódás, érzékenység (az angol megfelelő, muscle strain is erre utal).

Az izomláz tehát voltaképpen mikroszkopikus szakadások sora az izomrostokban, ahol a beáramló víz miatt az izmot feszítő ödéma jön létre, és gyulladás következik be.

Mi felel az izomlázért?

  • oxigénhiány
  • rossz vérellátottság
  • tápanyaghiány
  • felszaporodó anyagcseretermékek
  • savas környezet

Az izomláz egy idő után elmúlik, ha ugyanazt a típusú mozgást végezzük visszatérően, így az izmok hozzászoknak az állandó terheléshez. Tehát bármennyire is fáj, érdemes mozgásban tartani az izomzatunkat, ugyanis így sokkal gyorsabban elmúlik a fájdalom. (Minderről bővebben itt olvashatsz, ne hagyd ki!)

Izomláz ellen – a megelőzés

Izomláz ellen sokat tehetünk a megelőzéssel. Nem érdemes megvárni, amíg kialakul ez a kellemetlen érzés, ha egyszer meg is előzhetjük, nem igaz? A kérdés csak az: hogyan.

A legegyszerűbb erre azt mondani, hogy azzal, ha messze elkerüljük a sportolást, de azért ha egészségesen szeretnénk élni, akkor ez nem opció. Tehát mondjuk ki: az izomláz ellen rendszeres mozgással tehetsz a legtöbbet. Persze nem mindegy, mennyit és hogyan mozogsz.

Ha még kezdő vagy, akkor készíts magadnak edzéstervet (erről itt írtunk bővebben), legyen szó úszásról, futásról, vagy fociról – de ha még nem választottál sportágat, akkor abban is szívesen segítünk.

Vannak bizonyos élelmiszerek, gyümölcsök, melyek sokat segítenek az izomláz elmulasztásában – hamarosan erről is szó esik, de előtte lássuk, milyen más módszerekkel tudjuk elmulasztani az izomlázat!

Izomláz ellen melegen

Izomláz ellen a meleg az egyik legjobb orvosság, mert megnyugtatja az izmokat, növeli a vérbőséget.

Milyen praktikák segíthetnek?

  • szauna
  • meleg vizes borogatás
  • forró fürdő
  • hideg-meleg váltózuhany
  • óvatos masszázs
  • sok folyadék fogyasztása (segíti a salakanyagok távozását)

Izomláz ellen vitaminokkal, élelmiszerekkel

A vitaminfogyasztás egyébként is fontos, akár természetes formában, akár tablettákat bevéve, ám bizonyos vitaminok kifejezetten segítenek az izomláz ellen vívott harcban.

Vegyük ezeket sorra!

  • C-vitamin – talán nem is meglepő, hogy az oly sok mindenre jó C-vitamin au izomláz ellen is hasznos lehet, hiszen kollagént termel, így a bőr, az erek, az inak könnyebben megújulnak
  • E-vitamin – vérfrissítő hatású
  • magnézium – erősíti az izmokat

A megfelelő táplálkozás jelentőségéről nem lehet eleget beszélni, de azt talán nem is gondolnánk, milyen sokat segíthet izomláz ellen. Pedig bőven vannak olyan élelmiszerek, gyümölcsök, melyek hasznunkra lehetnek mind a megelőzésben, mind a kezelésben.

Hadd soroljak fel ezek közül néhányat!

  • gyömbér – rendszeres fogyasztásával jelentősen mérsékelhető a megerőltető testmozgás után fellépő izomfájdalom
  • kurkuma – hatóanyag sikeresen csökkenti az izomsérülések és az izomlát mértékét
  • gránátalma – a benne megtalálható vegyület, az ellagitannin hasonló hatással bír, mint a kurkuma
  • meggy, meggylé – túl azon, hogy rákellenes hatású, még az izomlázad is csökkenti
  • cseresznye – szinte szóról szóra ugyanaz leírható róla, mint a meggyről, az
  • anticianin nevű antioxidáns vegyületei miatt regeneráló hatású
  • alma
  • hagyma
  • áfonya – az almában, a hagymában, és az áfonyában a erősen gyulladáscsökkentő kvercetin nevű hatóanyag a közös

Izomláz ellen tehát sokféleképpen felléphetünk, de a legfontosabb az, hogy ne adjuk fel a sportolást!

(Fotó: pixabay.com/Zerocool)