A futás a legalapvetőbb és kézenfekvőbb mozgásforma, ha sportra gondolunk – hiszen ki ne futott volna még életében? Ha máshol nem, hát iskolai felmérésen biztosan, vagy munkába igyekezvén a busz vagy villamos után. A futás aktívan jelen van életünkben, ha akarjuk, ha nem. Sok mindenre kell figyelni, mielőtt elkezdjük ezt a sportot, ezért nézzünk néhány futással kapcsolatos fontos és alapvető információt.

Futás

Futás

A futás előnyei

A futás hihetetlenül sok előnnyel rendelkezik, ezért is ajánlható minden nem és korosztály számára. Íme néhány:

  • Az egyik legfontosabb pozitvíum, ami a futás mellett szól, az az állóképesség-javítás: edzettebbekké, kitartóbbakká válunk tőle, könnyebben vesszük a napi megterhelő tevékenységeinket és több energiánk marad, még a nap végére is.
  • A fogyni vágyók nagy fegyvere: gyors ütemben égeti a zsírt, ám ha tényleg fogyni szeretnénk a futással, akkor érdemes egyéb eszközöket is bevetni, mint például egy jól megszerkesztett diéta, vagy erősítő edzések kombinálása kardióval – így a siker biztosan garantált!
  • A futás, mint minden más sport, endorfint, azaz más néven boldogsághormont termel – ezért érezzük magunkat annyira kiegyensúlyozottnak és boldognak futás vagy akármilyen mozgás után. Ez a hormon hatalmas motiváció a szervezetnek, ám vigyázni kell vele: könnyen rá lehet szokni, ezért mindenképpen heti néhány nap szünetet kell tartani!
  • Akár heti egy futás, akár a rendszeres, edzésszerű mozgás hozzájárul az egészséges idős korhoz, mivel erősíti az immunrendszert, így segít fenntartani szervezetünk egészségét hosszú távon is.
  • Az egyik legfőbb ok, amiért sokan a futást választják, az az egyszerűség: nincs szükség drága eszközökre vagy fitness bérletre, bárki futhat és bármikor, csak egy pár futócipő kell hozzá, és persze egy kedvelt útvonal, amelyen róhatjuk a kilómétereket.
  • A daganatos, a szív- és érrendszeri betegségek, valamint az asztma megelőzéséhez is hozzájárul, rendszeres futással jelentősen lecsökkenthető e betegségek kialakulásának kockázata.
  • A csontok, ínak és ízületek teherbírását is növeli a futás, átalakítja testünk izomzatát, valamint nagyban hozzájárul a megfelelő testtartás és mozgáskoordináció kialakulásához.

A futás a legjobb sport számodra?

Kérek időpontot testalkat vizsgálatra »

Futás kezdőknek

Eldöntötted, hogy itt az ideje, hogy életmódot válts? Szeretnél rendszeresen mozogni, és a futásra esett a választásod? Esetleg túlsúllyal küzdesz, és eljött az ideje a változtatásnak?

Íme néhány jótanács, amit érdemes észben tartani, ha kezdő futó vagy:

  • Mielőtt elkezdesz sportolni, érdemes egy specialistával beszélni, aki felméri, hogy számodra melyek a legmegfelelőbb mozgásformák, így biztosan nem lőhetsz mellé.
  • Igaz, hogy a futáshoz nem szükségesek drága eszközök, ám mégis ajánlott egy jó minőségű futócipő beszerzése első körben, hiszen ezek a különlegesen kialakított lábbelik segítenek, hogy egyenletesen terheld testedet, és kényelmesebben fogod érezni magad, mint mikor a középiskolás tornacipődet kaptad fel a lábadra.
  • Mindenképpen be kell melegíteni futás előtt, a nem használt izmokat is meg kell mozgatni és nyújtani, így elkerülve a sérüléseket.
  • Kis távval érdemes kezdeni, és fokozatosan, 100-200 méterenként növelni a távot, nem egyszerre nagy lépéseket ugrani.
  • Idővel intervallum edzések bevezetése is célszerű, hiszen a váltakozó intenzitás máshogyan hat a szervezetre, mint a lassú, hosszú távú kocogás, állóképességed ezzel még jobban javulhat.
  • Fontos a megfelelő folyadékbevitel, egy embernek naponta 20 kg-onként 1 liter vizet szükséges meginnia ahhoz, hogy szervezete elég folyadékhoz jusson. Ezt mindenképpen észben kell tartanod, ez az egészséges életvitel kezdő lépése!
  • Tapasztald ki, hogy hogyan szeretsz a legjobban mozogni: futópályán, erdőben, futópadon, egyedül, beszélgetve, zenét hallgatva – rengeteg lehetőség közül választhatsz, találd meg a számodra a legmegfelelőbbet, hogy a futás ne kényszer legyen, hanem élvezet!
  • Heti 2-3 pihenőnapra szükség van, ezt nem szabad kihagyni, testednek idő kell a regenerálódáshoz. 

További tippeket olvashatsz a futás hatásai című cikkünkben a linkre kattintva. Javasoljuk még elolvasni: A 10 leggyakoribb hiba, amelybe a kezdő futó beleeshet http://www.webbeteg.hu/cikkek/sport_egeszseg/7466/kezdo-futok-hibai

Futónaptár, futóversenyek

Ha kedvet kaptál a futáshoz, de nem érzel magadban elég erőt vagy motivációt, hogy egyedül kapd fel a futócipőt, akkor számos csoportos lehetőség közül választhatsz. Szinte minden héten kerülnek megendezésre futással kapcsolatos programok és események, nézz utána, és csatlakozz bátran!

Emellett minden évben rengeteg futóverseny várja a lelkes teljesíteni vágyókat.

Íme egy futónaptár, amely segíthet a keresgélésben: http://www.futas.net/naptar/month.php

Hogyan tovább? Válassz a következő lehetőségek közül!

 

Tetszett a bejegyzés?
Oszd meg ismerőseiddel a Facebookon, vagy küldd el nekik e-mailben.

Hidd el, hálásak lesznek az információért.

Ugye, Te már tagja vagy rajongói oldalunknak?
Mit sportoljak? Facebook-oldal