A futás – futni jó!

Futás

Örvendetes tendencia az elmúlt évek statisztikái alapján, de szemmel láthatólag is egyre nagyobb tömegek kezdenek, vagy kezdenek újra futni. Az viszont már kevésbé pozitív, hogy sokan a nagy kilométer hajhászásban elvesztik a lényeget, a futás örömét. Pedig – ha csak nem élsportolóról van szó – nem a mennyiség a lényeg, hanem hogy jól érezzük magunkat mozgás közben és főleg utána, ehhez pedig nem szükséges embertelen mennyiségeket teljesíteni. Sőt!

A közelmúltban amerikai sportorvosok kutatásai alapján bebizonyosodott, hogy egy kis futás is meglepően jótékony hatással van egészségünkre, és az ideális testsúly elérésében.

Ez eddig nem jelent különösebb szenzációt, de, ha azt is hozzátesszük, hogy mivel a felmérésben résztvevő ötvenötezer(!) személy java része egyáltalán nem futott korábban, a napi kilométer adagok számukra meglehetősen visszafogottak voltak és mégis – vagy éppen ezért – látványos javulás mutatkozott esetükben a keringési betegségekben való esetleges elhalálozás kockázatait illetően, akkor már érdemes elgondolkodnunk. A vizsgált személyek másik részénél ugyanis – akik lényegesen nagyobb iramban és nagyobb távokat teljesítettek – nem tapasztaltak ilyen mértékben pozitív változást, sőt esetükben a statisztikák rosszabbak voltak, mint a heti kettő-öt alkalommal egy-két kilométert tíz-tizenöt perc alatt teljesítők körében.

Az amerikai kardiológiai társaság lapja szerint: már napi öt-tíz perc könnyű iramú futás is jelentős mértékben csökkenti a kockázatát főképp a keringési és szívproblémákban történő elhalálozásnak. A nők esetében még jelentősebb a pozitív hatás. Az eredmények nyilvánvalóan inspirálóan hathatnak az egészségükért tenni hajlandó embertársainkra, akik közül reméljük sokan már most elkezdik a mozgást, hogy könnyebben vészeljék át egészségileg és hangulatilag is az egyébként nyomasztó téli hónapokat.

A futás és kellékei

Futás és kellékei

A futás önmagában véve nagyszerű dolog. A kilométerek leküzdése remek érzés, de szinte lehetetlen megúszni a 10 kilométernél hosszabb távokat holtpont nélkül. Ez az a bizonyos pont, amikor jól jön egy kis segítség, illetve ezt leküzdeni, átvészelni könnyebb néhány fontos jó tanács szem előtt tartásával.

Futó cipő

Létfontosságú az egyéni alkathoz, súlyhoz, lábformához kiválasztott és kipróbált kényelmes futócipő. Ne a márkát, vagy az árat vegyük elsőként figyelembe, hanem, hogy minden szempontból passzol-e a lábunkra a választott lábbeli. Ma már lehet keskenyebb, vagy szélesebb lábfejre való csukákat is kapni – tessék türelmesen végigjárni, ha kell több üzletet is és csak a tökéletes cipő legyen elég jó.

Futó zokni

Ugyanez a helyzet a zokni kiválasztásánál is, hiszen, ha ez a két – a lábunkkal közvetlen kapcsolatban lévő – kellék nem hibátlan, akkor táv közben rengeteg felesleges szenvedést okozhatnak. A zokni alapvető szerepe, hogy tökéletes kapcsolatot biztosítson a cipővel, megakadályozva a láb kidörzsölődését. Ehhez pedig az kell, hogy jól vezesse el az izzadságot, varrásmentes és a megfelelő helyeken megerősített kivitelű legyen. Szerepe mind ezeken túl ma már az is, hogy a modernebb, kompressziós kivitelűek képesek a láb, leginkább a lábszár, a vádli tehermenetesítésére.

Futónadrág

Ugyancsak fontos kényelmi szempont, hogy a futónadrág olyan kivitelű legyen, ami nem okoz kidörzsölődést még fokozott izzadás esetén sem a lábak közötti testrészeken. Erre leginkább a testre simuló, elasztikus kivitelű, rövidebb, vagy hosszabb szárú nadrágok alkalmasak, bár vannak, akik esküsznek a szellőzés szempontjából hasznos hagyományos fazonú sortokra. A kiválasztás ez esetben is egyéni kell, hogy legyen és kizárólag hosszabb futásoknál is kipróbált darabot használjunk például versenyzésre. Nem árt, ha van a nadrágon egy apróbb zseb a legfontosabbak (zsebkendő, kulcs) elhelyezésére.

Napvédelem futás közben

Nyáron, de magaslaton, vagy havas tájakon futva télen is fontos szempont a napvédelem megoldása, amihez sokfaktoros napvédő krémet, jó UV-szűrő képességű könnyű napszemüveget és megfelelő sapkát javaslunk használni. Utóbbi szerepe nem csak a fejtető és az arc megóvása a napsugárzástól, hanem a korszerű kivitelek képesek az egyébként a szemünket csípő izzadságcseppek felfogására is. Csapadékos időben az esőcseppek távol tartásáról gondoskodik a megfelelően formatervezett sild.

Folyadék pótlása futáskor

Leginkább a forró napok problémája, de ősszel és tavasszal sem megkerülhető probléma a folyadék pótlás megoldása. Ez többféleképpen is lehetséges: elhelyezhetünk (megfelelően rejtve) a tervezett útvonalon akár több helyen is előre hűtött vizes palackokat, de vihetünk magunkkal egy e célra fejlesztett övben rögzíthető kisebb flaskákat is. Utóbbiak előnye, hogy mindig kéznél vannak. Gondot okozhat viszont – ha nem megfelelő minőségű az öv – a kis palackok mozgása, az esetleges kidörzsölődés. Itt is fontos szempont tehát az egyéni alkatra történő kiválasztás, kipróbálás és csak a bevált eszköz használata a komolyabb távok, vagy verseny esetén.

Futó útvonal

Hosszabb távú edzés esetén mindenképpen fontos az útvonal előzetes megtervezése, illetve utólagos dokumentálása. Ez utóbbira kiválóan alkalmas a számtalan mobiltelefonra is telepíthető rendszer, melyek előnye, hogy megfelelő eszköz használata esetén az összes a futással kapcsolatos adat (táv, időtartam, útvonal, szintkülönbség, stb.) rendelkezésre állhat az utólagos elemzéshez. Nem lényegtelen a lakott területektől távoli túra esetén a mobiltelefon, mint segélykérő eszköz jelenléte sem.

Jó futást!

Gajdos Tamás