Az egészséges táplálkozás kifejezés hallatán valószínűleg legtöbbek képzeletében a saláta, csirkemell és gyümölcs jelenik meg, valamint azok az egészséges életmód kedvelők képe, akik minden feldolgozott élelmiszert elutasítanak.

14772483_s

Egészséges táplálkozás

Egészséges táplálkozásnál viszont nem erre kell gondolni, a kifejezés a szervezetünknek szükséges tápanyagok megfelelő mértékben való bevitelét jelenti. Nem kell megvonnunk magunktól mindent, ami finom vagy éppen nem természetes eredetű, a lényeg a mértékben rejlik. Nem mindegy, hogy egy nap mennyi kalóriát viszünk be szervezetünkbe, ebből mennyi a zsír, a szénhidrát és a fehérje. Tudnunk kell, hogy miből mennyit, mikor és milyen formában, hiszen nem véletlen a mondás: az vagy, amit megeszel!

Biztosan mindenki találkozott már táplálkozási piramissal, amely a legalapvetőbb forrása az egészséges életmódot folytatni vágyóknak. Azonban a piramisok is különbözhetnek egymástól, az egészséges táplálkozással kapcsolatban manapság számos teória létezik, még a szakembereket is megosztja a téma.

Mire figyeljünk az egészséges táplálkozással kapcsolatban?

Az egészséges táplálkozásnál mindenképpen érdemes figyelni az ételek összetételét vásárláskor, amennyiben feldolgozott terméket választunk. Kerüljük a sok mesterséges anyagot tartalmazó ételeket, egy kicsit nagyobb odafigyeléssel találhatunk olyan termékeket, amelyek ebből a szempontból jobb minőségűnek számítanak.

Zöldség, gyümölcs és hús vásárlásakor szupermarket helyett menjünk piacra, ahol frissebb és jobb minőségű alapanyagokat találunk, nem sokkal drágábban. Aki komolyan szeretné venni az egészséges táplálkozást, annak számolnia kell az ételre fordított költségek növekedésével, de az egészség minden pénzt megér, ne ezen spóroljunk!

A káros anyagok bevitelét csökkentsük a lehető legkisebbre, együnk minél kevesebb cukros és sós ételt, valamint a fehér liszt, koffein, és alkohol mennyiségét is minimalizáljuk. Húsból, zöldségekből és gyümölcsből együk a legtöbbet, szénhidrátot mértékkel, cukor helyett használjunk természetes édesítőszert, kerüljük el a gyorséttermeket, és ami a legfontosabb: igyunk nagyon sok vizet! Az ember szervezetének vízre van szüksége a megfelelő működéshez, az orvosok szerint 20 kg-onként egy liter víz az ideális naponta minden ember számára.

Egészséges táplálkozás: a betegségek megelőzésének alapja

Egészséges táplálkozással nagyon sok betegség megelőzhető. Bizonyos tényezőket nem tudunk befolyásolni, például genetikai hajlamunkat egy-egy betegségre, nemünket vagy korunkat, de nagyon sok betegséget életmódunkkal megelőzhetünk vagy befolyásolhatunk. A daganatos megbetegedések egy része, a cukorbetegség, a szív- és érrendszeri betegségek nagy hányada
megelőzhető egészséges táplálkozással és életmóddal.

Nem arról szól ez az életmód, hogy salátát együnk magokkal, hanem hogy tudatosan állítsuk össze étrendünket, kerüljük az egészségtelen ételeket, vagy legalábbis minimális mennyiségűt fogyasszunk belőlük, emellett pedig mozogjunk rendszeresen, hiszen ez is hozzátartozik testünk karbantartásához. Heti háromszori futás, úszás vagy otthoni torna mindenki életébe belefér, még ki sem kell mennünk a szobából, ha nem akarunk. Az egészségért megéri néha felkelni egy órával korábban, vagy ezer forinttal többet költeni a boltban, rövid távon és hosszú távon is kifizetődik a ráfordított energia- és pénzbefektetés.

Személyre szabott egészséges táplálkozás

Ahogy nincs két egyforma ember, úgy nehéz lenne kijelenteni, hogy az egészséges táplálkozás minden ember számára pontosan ugyanazt a kalória-, tápanyag- vagy vitaminmennyiséget jelenti.

Nem csak a testünk felépítése különböző azonban, de akár életünk során is változhat a tevékenységünk, és ezzel együtt az egészségesnek tekinthető tápanyagbevitel. Vagyis amikor egészséges táplálkozásra gondolunk, fontos, hogy a saját szervezetünket, a saját életmódunkat is vegyük figyelembe.

Első ránézésre egyértelműnek tartjuk, hogy egy élsportoló birkózónak mást jelent az egészséges táplálkozás, mint egy napi 8-10 órában a számítógép előtt ülő, keveset mozgó, nyúlánk testalkatú embernek. Ha pedig ezt tudjuk, akkor miért gondolnánk, hogy van egy uiniverzális recept, ami minden embernél alkalmazható az egéséges táplálkozásra?

Különösen aktív sportolók esetében – és itt nem csak az élsportolókra gondolok – fontos, hogy kérjék ki szakember, táplálkozási tanácsadó véleményét a táplálkozásukat illetően. Erre sokféle szolgáltatás létezik, mi itt a mitsportoljak.hu oldalán is szeretnénk hozzájárulni az egészséges táplálkozáshoz, Silye Gabriella táplálkozási tanácsadó segítségével. További információk